Cyrilteknik
"Redan första året arbetade jag med stämplar i glaset. Harald lät glas flyta ut över en järnskiva och så tryckte jag ner stämpeln i det mjuka glaset. Och medan det fortfarande var varmt och mjukt lade han på ett nytt lager glas över det hela. Glashalvorna smälte ihop och mönstret kom att bestå av innesluten luft. Vi kallade det för cyrilteknik.
I början gjorde vi små kuber eller plattor med bland annat zodiaktecken. 1961 gjorde jag hela bordsskivor och en gång en stor rondell, som ett solhjul, över en meter i diameter och fullt av såna här stämplade mönster. Det var en slags känsla av fruset vatten. Det var en enkel teknik. Men det fanns ändå en Orreforskultur i det. Varje glas var exakt slipat, det fanns ingenting rustikt i det. Rustikt har ju inte varit mitt område precis. Jag har varit misstänksam mot allt som man förbinder med ett primitivt uttryck. När jag gjorde medaljerna till 1995 års VM i friidrott i Göteborg, satte jag en glasbit i mitten av medaljen med en liten luftdroppe i. Där har jag använt samma teknik."
Gunnar Cyrén