Blank gravyr
"Det fanns en tysk gravör vid bruket, en flykting från Böhmen som hette Erik Pohl. Han hade inte något till övers för den typ av gravyrer vi gjorde på Orrefors. (...) Han visade mig hur han tyckte att en riktig gravyr skulle vara, och det var jaktmotiv med djup gravering och lite polerade detaljer som vindruvsklasar och annat. De var ganska förfärliga att titta på, men tekniken var intressant, så vi började prata om hur man skulle kunna göra.
Jag ritade upp några våldsamma figurer i en helt annan skala än de här jaktmotiven, större, men proportionerligt också för större verktyg, men inte för större trissor än en apelsinskivas storlek. Han arbetade ner motivet kraftigt, sen syrapolerade vi så att det blev blankt. Det var så vi gjorde de första blankgravyrerna. Det var stora skålar. Jag tycker nog att det var mitt första bidrag till glaskulturen. Vi gjorde också små skålar i form av enkla cylindrar med enkla mönster, vi gjorde ränder och blad. Och vi gjorde Drakskålen som jag fortfarande tycker mycket om, och Kräftskålen helt i blankgravyr - den höll jag på med länge."
Gunnar Cyrén